RECOMANDĂRI MONTAJ
Înainte de montarea motorului recondiționat este în special important să aflați cauza defectării motorului original, în scopul ca motorul recondiționat să nu se defecteze din aceeași cauză. În următoarele rânduri găsiți instrucțiuni de montaj cu 8 puncte importante pe care vă recomandăm să le luați în considerare pentru a vă economisi ore de lucru și bani cheltuiți în plus.
1. Recomandări generale
- Înainte de montaj verificați/ comparați dacă motorul recondiționat primit corespunde cu cel original. Această verificare vă ajută să evitați multe probleme. Verificați injectoarele și sistemul de injecție, galeria de admisie și turbina. În cazul în care ați cumpărat de la Bliss Motors motor recondiționat ce nu include pompa de ulei, verificați dacă pompa de ulei care urmează să fie montată pe motor este în stare bună de funcționare cu nivel de presiune corect.
- Verificați piesele anexe de la sistemul de ungere. Vă recomandăm să înlocuiți carcasa filtrului de ulei și răcitorul de ulei (termoflot) pentru a elimina posibilitatea de contaminare a motorului recondiționat cu impurități, particule metalice, șpan metalic provenit din piesele uzate, defectate din motorul original, ce pot reintra în sistemul de ungere și pot cauza defectarea motorului recondiționat.
- Vă recomandăm să curățați compartimentul motor când motorul și cutia de viteze sunt demontate. Astfel montajul motorului recondiționat poate fi efectuat în mod mai eficient și profesional.
- Verificați toate șuruburile, piulițele dacă au fost strânse corect.
- Verificați volanta. Volanta care nu funcționează corespunzător, poate duce la defectarea arborelui cotit și a altor piese al motorului. Rolul volantei, alături de rolul arborelui cotit este foarte important pentru motoarele cu ardere internă. Se va pune accent pe uniformizarea mișcării de rotație a arborelui cotit, dar și pe transmiterea cuplului motor către sistemul de transmisie al autovehiculului.
- Uniformizarea mișcării de rotație este importantă din două puncte de vedere. În primul rând, pistonul nu generează lucru mecanic în mod continuu, dat fiind faptul că forța de apăsare acționează asupra arborelui cotit pe cursa de destindere a pistonului, iar mecanismul bielă –manivelă are o mișcare alternativă, cu o viteză care variază, determinând ca mișcarea arborelui cotit să nu fie una completă.
- Acest lucru înseamnă că mișcarea de rotație a arborelui cotit are loc datorită volantei, care are o masă mare și o inerție pe măsură, acționând ca un acumulator de energie cinetică. Volanta înmagazinează energia mecanică pe cursa de destindere a fiecărui piston și are un rol foarte important la pornirea motorului.
- Datorită evoluției continue a motoarelor, îndeosebi în ceea ce privește creșterea performanțelor dinamice, apar efecte nedorite, precum creșterea cuplului motor și intensificarea vibrațiilor din grupul motor – propulsor. Aceste efecte sunt atenuate de volantă al cărui scop este uniformizarea fluctuației de energie și transformarea acesteia în mișcare de rotație.
2. Sistemul de răcire
- Răcirea optimă a motorului este foarte important. În perioada de rodaj motorul se încălzește și mai mult decât în mod normal. Verificați radiatorul, ventilatorul, sensorii și vasurile de expansiune. Verificați și înlocuiți furtunurile radiatorului dacă acestea sunt deteriorate sau întărite, deasemenea înlocuiți colierele.
- Lichidul de răcire. Folosiți antigel și apă distilată în sistemul de răcire în proporție de 30% antigel, astfel protejând sistemul împotriva coroziunii. Aerisiți sistemul de răcire.
- Asigurați-vă că EGR-ul nu este defect. În caz că nu sunteți sigur de condiția EGR-ului, vă recomandăm să înlocuiți cu o piesă nouă. Un EGR defect poate duce la intrarea apei în motor sau produce suprapresiune în sistemul de răcire și supraîncălzirea motorului.
- Monțati termostat nou.
- Verificați pompa de apă.
3. Sistemul de alimentare cu combustibil
- Dacă sistemul de alimentare cu combustibil nu funcționează corespunzător, acesta poate duce la defectarea motorului. Verificați injectoarele și restul sistemului. Montați filtru de combustibil nou.
- Montați filtru de aer nou. Un filtru de aer murdar/înfundat duce la creșterea consumului de combustibil și dăunează motorului. Un filtru de aer necorespunzător sau montat incorect permite intrarea impurităților și a prafului în motor, ce poate duce la uzarea excesivă a motorului.
- Sistemul de evacuare și de admisie trebuie verificate, să nu fie înfundate, blocate, acestea pot duce la defectarea motorului. Înainte de a monta galeria de admisie, asigurați-vă că este curată, fără orice mizerie, corpuri străine metalice rămase după defectarea motorului original.
- Montați o garnitură de admisie nouă. Etanșarea corectă dintre galeria de admisie și chiulasă este foarte importantă. Curățați zonele de contact dintre galerie și chiulasă. Strângeți șuruburile/ piulițele în ordinea și la valorile de strângere indicate de producător. Garnitura de admisie defectă poate cauza o funcționare cu amestec incorect de aer și combustibil, ce poate duce la defectarea supapelor și a pistoanelor.
- Montați filtru de combustibil nou. Cea mai mică particulă de mizerie poate defecta pompa de injecție. Un filtru de combustibil înfundat reduce presiunea de combustibil, rezultând un amestec incorect de combustibil și aer, ce poate duce la defectarea pistoanelor rezultat din supraîncălzire.
- Sistemul de injecție. Verificați injectoarele, pompa injecție combustibil, pompa înaltă presiune.
- Curățați țevile sistemului de injecție și înainte de pornirea motorului asigurați-vă că nu este aer în sistem.
- Verificați timpul de deschidere a supapapei pornire rece. Dacă supapa rămâne deschisă pentru timp îndelungat, uleiul poate fi diluat, rezultând ca ungerea să fie insuficientă.
4. Verificați instalația de aprindere
- Circuitul de joasă tensiune (acumulatorul).
- Contactul.
- Înfășurarea primară a bobinei de inducție.
- Ruptorul.
- Legătura la masă.
- Circuitul de înaltă tensiune (înfășurarea secundară a bobinei de inducție).
- Distribuitorul.
- Bujiile.
5. Sistemul de evacuare
- Verificați galeria de evacuare și sistemul de evacuare să nu fie înfundat. În funcție de gradul de înfundare a catalizatorului, funinginea poate fi îndepărtată din acesta. Dacă nu acordați atenție eficienței convertorului în timp, atunci într-o zi mașina va înceta pur și simplu să pornească. Dar la început, motorul se va opri aproape imediat după pornire sau va funcționa instabil.
- Una dintre cele mai neglijate defecțiuni este topirea celulelor ceramice. În acest caz, catalizatorul nu poate fi reparat și nicio lucrare de restaurare nu va ajuta. Pentru ca motorul să funcționeze în același mod, catalizatorul trebuie înlocuit. Unii șoferi instalează un descărcător de flacără în locul acestei piese, numai în acest caz, pentru funcționarea corectă a unității de control, este necesar să actualizați software-ul. Deci ECU nu va remedia erorile datorate citirilor incorecte ale sondelor lambda.
- Dacă materialul de umplere al catalizatorului s-a deteriorat, resturile din sistemul de evacuare pot deteriora grav motorul. La unele mașini, s-a întâmplat ca particulele de ceramică să intre în motor. Din acest motiv, grupul cilindru-piston eșuează, în asemenea situații, pe lângă repararea sistemului de evacuare, va trebui efectuat și capitalul motorului.
6. Sistemul de ungere
Alimentarea motoarelor recondiționate cu ulei sub presiune
- ATENȚIE! După recondiționarea completă a unui motor, se pot produce deteriorări ale lagărelor de alunecare deja de la prima punere în funcțiune. Motivul acestora: În pompa de ulei se formează presiune abia după ce sistemul de presiune a uleiului este alimentat cu ulei și aerisit. Dacă motorul este pornit în stare uscată, în unele condiții durează prea mult până când uleiul ajunge în locurile de lăgăruire. În special lagărele de alunecare, puternic solicitate ale bielelor au de suferit ca urmare a unei aprovizionări deficitare cu ulei. În timpul primei faze de start, lagărele bielelor sunt lubrifiate preponderent cu uleiul aplicat la montaj. Aceste rezerve de urgență sunt însă consumate rapid și, ca urmare a frecării mixte și a supraîncălzirii, se produc deteriorări în locurile de lăgăruire.
- REMEDIERE. Pentru a se preveni avariile la prima punere în funcțiune, este recomandabil în orice caz ca sistemul de ungere cu ulei sub presiune să fie alimentat manual cu ulei de motor, înainte de pornirea motorului. În acest mod vă asigurați că este eliminat tot aerul din sistemul de ungere cu ulei sub presiune și că funcționarea componentelor în condiții de siguranță este garantată de la bun început. Pe lângă locurile de lăgăruire de la lagărele de alunecare, de acest proces vor beneficia de asemenea și întinzătoarele hidraulice ale lanțurilor, dispozitivele hidraulice de reglare a arborelui cu came, tacheții hidraulici și componentele motorului care sunt lubrifiate cu ulei de motor cum ar fi turbocompresorul, pompele de carburant, pompele de injecție și pompele de vacuum.
Fig.1: Reprezentarea schematică a circuitului de ulei.
- OBSERVAȚIE. Acest procedeu este prescris în general de mulți producători de motoare renumiți, la punerea în funcțiune a motoarelor noi sau a celor recondiționate.
- PROCEDURA
a). Uleiul prevăzut pentru motor se pompează printr-un racord filetat, în sistemul de ungere cu ulei sub presiune, în condițiile utilizării unui rezervor sub presiune (fig. 1 și 2). Ca puncte de racordare sunt adecvate bușoanele canalului de ulei prevăzute de producătorul motorului sau punctul de racordare a întrerupătorului manometric al circuitului de ulei.
b). Acum se pompează ulei în motor până când iese ulei din punctele de lubrifiere cele mai îndepărtate de pompa de ulei. De regulă, acestea sunt lagărele culbutoarelor (fig. 3) sau locurile de lăgăruire ale arborilor cu came situați în partea de sus.
În acest proces, nu este permisă depășirea presiunii maxim admise a uleiului pentru funcționarea motorului. În timpul umplerii cu ulei sub presiune, motorul trebuie rotit manual în sensul de rotație a ceasului.
c). În acest timp aveți în vedere ca, în timpul alimentării, nivelul de ulei din rezervorul de alimentare cu ulei să nu scadă sub nivelul minim. În cazul în care, în timpul umplerii cu ulei sub presiune se aspiră aer și acesta este pompat în circuitul uleiului, este necesară repetarea întregului proces.
Daune provocate de pornirea motorului la ralanti
- ATENȚIE! În numeroase ateliere sau unități de reparații se practică o pornire defectuoasă a motorului. După montaj, motorul funcționează la ralanti ore sau chiar zile întregi. În mod greșit se propagă și ideea că această metodă de pornire este una foarte blândă, deoarece motorul nu este solicitat și astfel se evită daunele. Însă de fapt se întâmplă tocmai contrariul: Funcționarea la ralanti timp de mai multe ore este absolut dăunătoare pentru motor! Pornirea motorului la ralanti nu este posibilă. Această metodă poate duce la uzura puternică și la daune majore.
- Problemele la pornirea la ralanti sunt: Din lipsa turației suficiente, pompa de ulei generează o presiune prea redusă și nu alimentează punctele de lubrifiere cu suficient ulei.Lagărele cu alunecare nu sunt lubrifiate şi răcite corect. Impurităţile şi resturile de abraziune de la pornire nu sunt spălate din poziţiile cuzineţilor. Din lagărele cu alunecare iese prea puţin ulei. Astfel, pe peretele cilindrului ajunge prea puţin ulei injectat. Impurităţile şi resturile de abraziune nu sunt spălate şi cauzează o uzură puternică deja din faza de pornire (Fig. 1) Supapa de presiune (săgeată în Fig. 1) pentru răcirea prin injectare a pistonului nu se deschide la ralanti. Pistonul nu este răcit şi prea puţin ulei picurat duce la ungerea insuficientă la bolţul pistonului şi la bucşa lagărului bielei. Turbocompresoarele sunt lubrifiate şi răcite greşit. 20 de minute de mers în gol sunt deja dăunătoare pentru un turbocompresor – acest lucru nu se aplică doar pentru pornire, ci şi pentru funcţionarea normală. Componentele precum supapele, arborele cu came şi culbutorii, care se situează mai departe de pompa de ulei în circuitul de ulei, sunt alimentate insuficient sau nu sunt alimentate deloc cu ulei. La funcţionarea la ralanti, segmentele de piston nu pot asigura o etanşare de 100 %. Gazele de ardere fierbinţi ies pe lângă acestea, încălzesc peretele cilindrului şi deteriorează filmul de ulei. În condiţii nefavorabile însă poate ajunge ulei şi în camera de combustie. Efect: Fum albastru şi scurgeri de ulei pe ţeava de eşapament.
Fig. 1: Ungere insuficientă şi funcţionare excesivă la ralanti
Lubrifierea la turație
- În fig. 2 este ilustrată situația de ungere a unui motor la turație medie. La turația mai ridicată există suficient ulei astfel încât supapele de la duzele de injecție ulei să se deschidă, pentru a alimenta canalele de răcire cu ulei a pistoanelor cu ulei proaspăt (01). Uleiul care curge înapoi de la răcirea pistonului unge și răcește suplimentar bolțurile pistonului. Lubrifierea oglinzii cilindrului sub pistoane se realizează cu o cantitate suficientă de ulei centrifugat, care se scurge conform de pe pozițiile lagărelor de alunecare ale arborelui cotit.
Fig. 2: Lubrifierea directă și indirectă a componentelor cu ulei injectat și centrifugat
7. Înainte de pornirea motorului după montaj, verificați următoarele:
- Este destul ulei în motor.
- Toate șuruburile, curelele sunt strânse.
- Cureaua sau lanțul de distribuție este pus la punct și tensionat corect.
- Sistemul de răcire este aerisit și este umplut cu lichid de răcire corespunzător.
- Îndepărtați fișele bujiilor sau bujiilor incandescente, porniți motorul și țineți să meargă din electromotor până se stinge martorul presiune ulei din bord și aveți presiunea de ulei corectă. Vă recomandăm să măsurați presiunea de ulei și cu manometru. Dacă nu aveți destulă presiune, umpleți filtrul de ulei și injectați și în canalul de ulei pentru a aerisi sistemul de ungere mai ușor, porniți motorul și țineți să meargă din electromotor. După ce ați atins nivelul de presiune de ulei corect, reconectați fișele bujiilor sau bujiilor incandescente și porniți motorul. La pornire turați motorul la 1500 RPM, nu lăsați să meargă în relanti. Verificați presiunea de ulei și temperatura apei. Ajustați sistemul de injecție conform specificațiilor originale al producătorului.
Fig. 2: Lubrifierea directă şi indirectă a componentelor cu ulei injectat şi centrifugat
8. Rodarea motoarelor recondiționate
În cazul în care nu este disponibil un stand de probe, pentru a efectua programul de rodaj, motorul trebuie rodat pe stradă.
Recomandări de rodare pe stradă
- Nu încărcaţi complet autovehiculul
- Motorul trebuie să funcţioneze cu turaţii mereu schimbate, până la max. 2/3 din turaţia maximă
- Se va evita rularea subturată
- Nu supraturaţi motorul pentru a schimba vitezele
- Nu urcaţi pante foarte lungi (prea solicitant)
- Nu coborâţi pante foarte lungi (prea puţină sarcină şi funcţionare neavantajoasă prin împingere)
- Nu utilizaţi frâna de motor
- Nu rulaţi cu viteză maximă
- Nu rulaţi atunci când temperaturile exterioare sunt extrem de ridicate
- Nu lăsați motorul la ralanti pe perioade îndelungate de staționare (de ex. la semafor, blocaje)
Alte indicații
În faza de rodaj, nivelul uleiului trebuie verificat periodic. Consumul de ulei poate fi crescut în faza de rodaj. Se recomandă ca la fiecare 50 până la 100 km să se verifice nivelul de ulei şi eventual să se completeze cu ulei. În condiţiile scăderii drastice a nivelului de ulei pe jojă, controlaţi nivelul de ulei periodic, la intervale mai scurte.
Nu umpleți motorul cu ulei în exces.
Important: La un schimb de ulei după 1000 km schimbaţi şi filtrul de ulei. Impurităţile şi abraziunile produse la rodaj trebuie îndepărtate din motor.
Folosiți ulei recomandat de producătorul autovehiculului.
Vă dorim drum bun și mulți km!